Produkt dnia
Cukier waniliowy BIO 8g AMYLON
Cukier waniliowy BIO 8g AMYLON
3,50 zł
szt.
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Cukier ? Nie, dziękuję.

Dietetycy biją na alarm! Zjadamy 50-70 kg cukru rocznie, wielokrotnie przekraczając potrzeby organizmu. Tymczasem nadmiar cukru prowadzi do otyłości, próchnicy cukrzycy. Ten biały proszek nazywany jest często „białą śmiercią”, ponieważ może mieć negatywny działanie dla organizmu człowieka. Glukoza, powstająca podczas trawienia cukru w naszym organizmie odkłada się w każdej komórce organizmu w postaci zbędnego tłuszczu. Cukier niszczy też zęby. Bakterie żyjące w jamie ustnej, rozkładając cukier, powodują nadprodukcję kwasów uszkadzających szkliwo zębowe. Otwiera to drogę do rozwoju próchnicy.

Roztwory cukru silnie podrażniają błonę śluzową żołądka i dwunastnicy. Pobudzają wytwarzanie soków trawiennych , a to zwiększa apetyt.

Podczas trawienia cukru zwiększa się zapotrzebowanie na witaminę B, wapń, fosfor, magnez, selen, chrom – może to prowadzić do chronicznego zmęczenia, osłabienia koncentracji, nawet zaburzenia rytmu serca, zmniejszenia odporności.

Biały cukier, pozyskiwany z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej, to właściwie czysta sacharoza. Zanim trafi do naszych domów poddaje się go wielu procesom, podczas których traktowany jest różnymi środkami chemicznymi, takimi jak wodorotlenek wapnia czy dwutlenek węgla. Równocześnie pozbawiany jest wartościowych składników mineralnych, czyli melasy.

Cukier jest składnikiem keczupu, majonezu, soków, musztardy, dżemów oczywiście, jogurtów, płatków śniadaniowych, napojów oraz oczywiście słodyczy i przekąsek.

Produkty „ociekające cukrem”:

  • Płatki śniadaniowe- to jedna z najbardziej dosładzanych ‘zdrowych” przekąsek. Często kilka pierwszych składników stanowi cukier pod różnymi nazwami.
  • Jogurty owocowe – w składzie jest zwykle mleko, owoce i cukier rozbity na kilka elementów, żeby nie znalazł się na liście składników przed owocami.
  • Batoniki zbożowe – to jeden z największych hitów marketingowych. Są promowane jako zdrowa alternatywa dla czekoladowych batoników i wafelków. Niestety w wielu przypadkach lista składników przypomina lekcję chemii. Jeżeli na jednym z pierwszych pięciu miejsc w składzie znajduje się cukier – lepiej nie kupować takiego produktu

 

Na rynku dostępne są zamienniki białego cukru. Można tutaj wymienić;

  • Ksylitol – cukier brzozowy, który ma indeks glikemiczny 10 razy mniejszy niż cukier. Zawiera też prawie o połowę mniej kalorii niż zwykły cukier.Trzeba go jednak wprowadzać stopniowo, bo może wywoływać biegunkę i nie przekraczać 10 łyżeczek dziennie. Osłabia działanie żelatyny, a więc nie ma zastosowania przy wyrobie domowej galaretki. Nadaje się do wypieków.

 

  • Cukier kokosowy – powstaje z pąków palm kokosowych. Ma dwukrotnie niższy IG niż cukier, ale podobną kaloryczność. Nadaje się do wypieków.

 

  • Syrop daktylowy

 

  • Erytrytol – naturalnie występuje w niektórych owocach i pyłkach kwiatowych, ale produkuje się go w procesie fermentacji glicerolu z wykorzystaniem odpowiedniego szczepu drożdży. Słodkość erytrytolu wynosi 65-70 % słodkości zwykłego cukru. Można słodzić nim gorące napoje i dodawać do wypieków.

 

  • Tagatoza – to monocukier, który jest pozyskiwany z laktozy (cukru mlecznego) w wyniku skomplikowanych przemian chemicznych bądź enzymatycznych. Jest prawie tak słodka jak sacharoza. Dostarcza przy tym dużo mniej kalorii. Można ją wykorzystywać także w wysokich temperaturach.

 

  • Stewia – jest podobno najsłodszą rośliną na świecie. Ma bardzo niski indeks glikemiczny i bardzo niską kaloryczność. Podczas trawienia nie pobudza rozwoju flory bakteryjne. Nie powoduje próchnicy. Można ją stosować zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Nadaje się do stosowania do pieczenia ciast. Uważa się, że wykazuje działanie bakterio- i grzybobójcze. Z tego powodu nie jest polecana do wyrobu ciasta drożdżowego.

 

  • Miód – prawdziwy miód, z dobrej pasieki, z terenów niezurbanizowanych, a najlepiej też z terenów nie uprawianych rolniczo jest zdrowym zamiennikiem cukru. Posiada właściwości antybakteryjne, dużą ilość witamin, enzymy, hamuje próchnicę, zapobiega i leczy schorzenia układu oddechowego. Jednak jego wadą jest to, że w temperaturze już 40 stopni C traci swoje cenne właściwości (m.in. przeciwzapalne). Łyżka miodu zawiera ok. 80 kcal. Warto też pamiętać, że miód jest dość silnym alergenem, ma też dość wysoki indeks glikemiczny, co jest ważne dla cukrzyków.

 

Porady informacje zawarte w artykule nie zastępują konsultacji lekarskiej.

Autor/autorzy nie ponosi/ponoszą odpowiedzialności za skutki ich stosowania.

 

W oparciu o:

  1. „Stewia, 151 słodkich przepisów bez cukru’ – Przemysław Muszyński
  2. „Zamień chemię na jedzenie” – Julita Bator
  3. Fakty i Mity o jedzeniu – w opracowaniu Ewy Zwierzchowskiej

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl